Selasa, 16 Disember 2014

Aerobikton Fievolution

Disebabkan tersangat2lah free minggu lepas, akak aku suruh aku participate Aerobikton Fievolution yang diadakan pada 13 Disember 2014. Nak2 event ini free admission, hanya bwk badan utk bersenam.  Kira sgt baguslah utk join. Badan sihat and masa yg ada pdt diluangkan untuk aktiviti bermanfaat.

http://hiddyasri.blogspot.com


http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com
Ada sesape rasa sy dh kurus?

So, bertempat di Dewan Sekolah Kebangsaan Sri Bintang Selatan, Taman Shamelin Perkasa, seawal 8.00 pagi aku dah tercongok di meja pendaftaran. Akak aku kata, peserta bole walk in utk participation.

Disebabkan aku antara org yg awal register, maka tak bersesak2lah mengisi borang atau mengambil goodies bag. Oh, yea. Dalam goodies bag ada roti, air dan juga majalah RAPI.  Selesai register, participants diberikan no. bip untuk dipakai dan diminta utk mengisi butiran utk lucky draw.

Untuk aerobikton anjuran Program Komuniti F.I.T. Malaysia ni, participants were divided into 2 categories iaitu individu dan berkumpulan. Yg bestnya, tak semena2 aku register husband aku masuk skali. Kebetulan dia dh completed in sports attire and konon nk jogging sementara aku beraerobikton. Konon yea.

Biasalah janji Malaysia, disuruh dtg awal utk bermula awal tapi tak start2 lagi. Sementara lepak2 di dalam dewan, participants bolehlah meninjau booth2 yang dibuka. Ada saringan kesihatan oleh pihak HUKM, gerai2 makanan2, pengilang air Isotonik PEMANIS dll. Ada juga pihak2 yang mengedar risalah questionairre utk dijwb oleh participants.

Setelah selesai pendaftaran, program dimulakan pada jam 8.30 pagi. Terdapat banyak lajur and garis yang dibuat pihak penganjur. Kami diminta untuk berada di dalam kedudukan yang betul. Urusetia memulakan majlis dengan memberi briefing tentang perjalanan majlis.

Untuk aerobikton ini, every participant mesti menukar kedudukan setiap kali coach ditukar. Misalnya, untuk coach A, peserta A berada di barisan hadapan sekali. Selepas sesi yang dikendalikan oleh coach A tamat, peserta A dibenarkan berehat untuk minum air dan segera menukar kedudukan dari barisan hadapan ke barisan tengah mahupun ke barisan akhir.

Begitu juga dengan pengadil. Mereka akan bertukar setiap kali coach bertukar. Mereka akan memantau participants untuk judging. Tujuan penukaran kedudukan participants dan pengadil adalah untuk mendapatkan keputusan yang adil dan saksama.

Selesai kesemua penerangan, aerobikton dimulakan dengan sesi:

1. Warm up dan Hi-Lo Trendy - Encik Rosly. Encik Rosly ni khabarnya sgt famous di RTM. 

2. Batuka Fievo - Coach Bel

3. Muscle Conditioning - Coach Ari

4. Danz Stick-2-Stix - Coch Bel

Kesian KAKA. Dhlh baru pas wat knee scope. Difficult moves mmg dia tak wat and yg penting dia mmg keras beraerobik. Satu2nya sesi yang dia suka adalah sesi bersama Coach Ari. Oh yea..sepatutnya ada TABATA yg dikendalikan oleh seorang lagi coach tapi digantikan dengan Muscle Conditioning oleh Coach Ari.

http://hiddyasri.blogspot.com
Kesian..kene teman. ekekekeke
Aku juga first time buat Danz Stick-2-Stix. Mula2 ingat cardio gunakan stick ala2 martial arts mcm tu. Or ada ala2 body sculpt mcm tu. Tapi, bila dh buat, rasa macam ala2 tarian guna selendang/piring/lilin tu. And I was like..what is the point? Maybe sbb stepnya tak intense or stepnya boring. I don't know.

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

Percaya tak, aerobikton yang sepatutnya berlangsung selama 2 jam hanya berakhir 2 jam 30 minit kemudian? Semasa sesi aerobik yang ke-4, siren dibunyikan menandakan berakhirnya sesi aerobikton terbabit. Peserta2 semua mmg gembira tepuk tanganlah. Nk lenguh kaki weh..

Semua yg dh kepenatan duduk tersandar and ada juga yang mengambil kesempatan mendapatkan minuman percuma isotonik untuk menambahkan tenaga. Tapi dpt rehat x lama kerana kami diwajibkan untuk buat cool down. Cool down disempurnakan oleh Coach Ari dan seorang lagi coach wanita (tak ada dlm senarai atas).

Dicampur2 sesi 19 minit cool down menjadikan total waktu bersenam aku adalah selama 2 jam 49 minit iaitu bersamaan dengan 699 kalori yang berjaya dibakar. Mmg gila. Tak kurus and fit lagi aku ni tak taulah aku nk ckp apa. Hahahaha.

Kira2 jam menunjukkan 12.00 tengah hari, aku ajak suami beransur sbb ada kenduri kahwin sedara. Hmmm..nmpknya tmbh kalori baliklah dari apa yg dh diburn sebelum tu. Hehehhe. Anyway, aku tak berjaya merangkul apa2pun. Begitu juga dengan husband and akak aku.

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

Menurut akak aku (dia Coach Aerobic and Zumba), keputusan pengadil nampaknya berat sebelah. Aku x dpt nk komen apa sbb aku dh chauu masa keputusan dibuat. Walau bagaimanapun, aku puas hati sebab aku berjaya burn kalori byk ari ni walau tak menang hadiah waima lucky draw sekalipun. kihkihkih. Janji, sihat and menawan maaaa...

Oh yea..keesokkanya aku masuk IYC Maratona Aerobik Challenge. Baca tau!

Tiada ulasan:

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group