Ahad, 24 Jun 2012

Cara Hidup Sihat: Panduan Menurunkan Berat Badan (Peringkat 2)

Peringkat 2 - Membuat Keputusan

Keputusan 1: Adakah aku gemuk?

Nk tahu status berat badan? Gunakan formula Indeks Jisim Tubuh (IJT) dan juga Nisbah Pinggang-Pinggul (NPP)

a) Pengiraan Indeks Jisim Tubuh (IJT)

Pengiraan IJT menggunakan formula:

IJT= Berat badan (kg) / Tinggi (m) x Tinggi (m)

b) Kira Nisbah Pinggang-pinggul (NPP) anda:

NPP= Pinggang (cm) / Pinggul (cm)

Catitkan keputusan anda didalam jadual di bawah:






Untuk NPP


Bagi anda yang berisiko tinggi, tandakan salah satu kotak di bawah:

a) saya amat ingin mengurangkan berat badan saya dan saya aykin saya akan berjaya.
b) saya ingin mengurangkan berat badan saya tetapi saya tidak yakin ianya akan berjaya.
c) saya tidak ingin mengurangkan berat badan saya tetapi saya bersedia menerima nasihat dan maklumat lanjut.

**Sekiranya anda menandakan jawapan a), SYABAS! Ini bermakna anda mempunyai keazaman yang kuat & keyakinan yang tinggi untuk mengurangkan berat badan anda. Tindakan seterusnya ialah mengetahui berat badan anda yang sesuai & rancangan penurunan berat badan anda menggunakan jadual di muka sebelah. Insyallah, Malaysia buleh!!!

Jawapan b) menunjukkan korg ni rs low self confident dgn keupayaan sendiri. Bantuan dr doktor, family & friends. Jgn malu nk minta nasihat. Nevermind, teruskan ke next step untuk mengetahui berat badan yg sesuai. Plan with friend or family members mengenai jadual penurunan berat badan. Mana tau, mereka boleh bantu!

Bagi mereka yg memilih c), korg mempunyai berat badan berlebihan yg mungkin membawa masalah for your own health. Try to get the advice from the experts from time to time, okay? 

Keputusan 2: Apakah punca korg gemuk?

  • Gaya hidup yang tidak cergas sbb asyik main FB
  • kurang bersenam sbb ngadap FB je x bgn2
  • mkn berlebihan sambil layan FB
Sila tandakan X di dlm kotak yg disediakan jika ada mkn mknn kt bawah ni > drpd 3x seminggu.

  • makanan bergoreng (berlemak)
  • makanan bersantan (berlamak)
  • kuih manis
  • minuman manis
  • kurang sayuran/ buah2an
SYABAS Bete!

Tahupn mcm mana nk perhatikan & catitkan pengambilan mknn korg yg menambahkan berat badan. Kalau korg tanda walaupun 1 kotak, maknanya korg tlh mengamalkan pemakanan yang tidak sihat. Isk isk isk. Lg byk kotak yg ditanda, lg byk plak pemknn yg tdk sihat yg korg dh amalkan selama ni. Next step, baca peringkat 3 utk tindakan selanjutnya.

Tapi..Peringkat 3 akan aku post di lain masa. Baru best!


Thanks to Kementerian Kesihatan Malaysia.



Tiada ulasan:

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group