Sabtu, 24 Mei 2014

Apakah Makna Status Keputusan Peperiksaan Pada Slip (UiTM) Anda?

9 Mei yang lalu merupakan hari yang bersejarah bagi semua penuntut2 diploma di semua cawangan UiTM. Kenapa bersejarah? Sebabnya, pada tarikh tersebut, kesemua pelajar2 diploma menerima keputusan peperiksaan akhir semester. Segala penat jerih akan tercatat pada sehelai kertas (sekarang ni email daaa...) yang akan menentukan hala tuju masing2 di kemudian hari.
 
Keputusan peperiksaan yang lalu aku terima dengan rasa syukur, gembira dan sedikit terkilan. Syukur dan gembira kerana aku berjaya menghabiskan pengajian diploma ini, mendapat keputusan yang baik dan tidak perlu mengulang mana2 subjek. Sedikit terkilan kerana aku tidak berjaya mendapatkan ANC di akhir pengajian ini. Di slip, aku dapati keputusan aku tercatat perkataan TS instead of ANC.
 
Haaa?? Apa itu TS? Tamat Sudah ka? Ekekeke. Mungkin readers di luar sana juga kabur dengan apa itu ANC? Awak Ni Cemerlang ka? Hehehe. Well, di bawah ni aku huraikan satu per satu staus tersebut untuk rujukan korang:


http://hiddyasri.blogspot.com


Sudah jelaskan? Aku akui agak terkilan dengan status TS tu. Tapi, apa nak buat. Memang ini rezekiNya padaku. Agar aku berusaha lebih. Agar aku tak bongkak. In Shaa Allah, aku akan berusaha lebih selepas ni sekiranya ada rezeki untuk aku menyambung pengajian peringkat sarjana muda plak. Doa2kan yea.
 

45 ulasan:

Unknown berkata...

Nak tanya, status kemasukan ni berkait rapat tak untuk ke degree. If kita dpt pass, blh ke kita smbg peringkt deg. Tq

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
عرفان ساهمي berkata...

Boleh

Nur fatiah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nur fatiah berkata...

Nak tanya kalau sem akhir result kita dapat lulus bukan TM kita dan ada subjek gagal kita kena ulang balik subjek tu ke atau tak perlu.. Dan boleh sambung degree ke tidak ?

Tanpa Nama berkata...

kalau x nk repeat semester kena ambik supplementary examination.

Tanpa Nama berkata...

Kalau dapat 4 flat tapi kenapa cuma tulis lulus tak tulis AD?

Nurul Atiekah Shukri berkata...

Nak tanya, kalau Tamat dengan Dekan ( Pengkelasan grad tu macam mana) maksudnya 1 bintang, 2 bintang / 3 bintang bg yg dah konvo? Mohon pencerahan, Terima kasih 🌸

Unknown berkata...

Nk tnya kalau status result TL TU APA

Milaaaaa berkata...

Salam, kalau status P1 tu kena repeat paper ke

Unknown berkata...

Salam,saya Nak tanya kalau p2 mcm mana ye??

Tanpa Nama berkata...

Kenapa terkilan status TS?

Unknown berkata...

Ye,saya Nak tanya apa Maksud p2??

Adam Dani berkata...

Apa kelebihan dapat ANC yer? Saya tanya pensyarah semua kata takder pape kecuali selempang...

Tanpa Nama berkata...

hi nk tnya ini isu lain berkaitan withdrawal course atau menarik diri dripada kursus 3 credit wajib ..sy nk tnya adakh mknany kita perlu mengulang subjek tersebut atau nnti kita tk dapat sijil utk graduate dsbbkn mata credit tk sama dgn classmate?

Tanpa Nama berkata...

hai, saya nak tanya. saya habis diploma dan cgpa saya 3.49 tapi still tulis TS (completed (AD)) and saya tidak dapat hadir anugerah dekan, yes i tahu dekan tamat cgpa 3.5+ tapi kat slip tulis TS, mcm fake hope pula srs sedih :(

fxixixixixixixixi berkata...

Oh macam tu

aireyshiraey berkata...

Based on apa yg saya faham, Exam result with TS (Completed AD) nie adalah students yg dapat GPA untuk final semester melebihi dari 3.5.. Grad with first class degree pulak CGPA final semester melebihi 3.5 while ANC untuk students yg AD for each semester..

aireyshiraey berkata...

Advantage untk students yg ambil PTPTN.. Boleh apply pengecualian pembayaran pinjaman balik bagi pengajian ijazah sarjana muda..

Tanpa Nama berkata...

Kalau berstatus D4 dan amik sup paper, boleh ke intern upcoming sem or kena extend sem untuk intern

Izz berkata...

Hi nak tanya kalau status TM maknanya x dapat apa² anugerah ke?

Ahdan berkata...

Sem 1 saya dapat D1...apa saya Kene buat untuk sambung jugk diploma saya?

Unknown berkata...

Anugerah rasa syukur je

Ika berkata...

Tengok pada keputusan jugak purata keseluruhan cgpa

Tanpa Nama berkata...

Hi, kalau dapat cgpa lebih daripada 3.5 untuk degree tapi status TM je, still dianggap ijazah kelas pertama ke?

Tanpa Nama berkata...

hi boleh tahu apa yang awal buat untuk sambung diploma

Tanpa Nama berkata...

Saya baru habis diploma and saya dapat keputusan 'TS'... Adakah saya akan menerima selempang pink atau tidak

Ello berkata...

nak tanya kalau status dalam official script(bukan status peperiksaan akhir), alhamdulillah cgpa saya dapat 3.57 tapi status nya adalah TAMAT. Jadi sebenarnya saya bukan tamat dengan anugerah dekan ke?

Tanpa Nama berkata...

Selempang pink ni untuk yg title ANC je..which means dekan setiap semestar 3.5 above

Tanpa Nama berkata...

kenapa kecewa dengan TS ? sebab awak tak dekan satu sem ke ? memang perlu dekan setiap sem ke untuk dapar ANC ?

Tanpa Nama berkata...

Hi, kalau ada status satu Gagal (FD), tapi subjek lain lulus untuk semua semester, boleh grad ke?

Tanpa Nama berkata...

Sama. Saya pun CGPA lbh drpd 3.5 untuk diploma tapi status TM je.

Tanpa Nama berkata...

Macam mana kalau result D4 ya?

Miss mellow berkata...

Yes, kena dekan setiap sem untuk dapatkan ANC.

Tanpa Nama berkata...

Kalau berstatus P1,adakah saya layak untuk ambil repeat paper pada sem hadapan?

Rahsiaa berkata...

sama dengan saya.. result cgpa atas 3.5 tapi tulis TM je bukan TS. nervous nak convo nanti harap2 dapat first class..

Tanpa Nama berkata...

Saya agak pelik dan was2 kenapa saya dapat ANC masa result last sem sebab saya ada terciduk pada awal sem 1. Tapi 1 sem jelah itupon 3.48. And kalau tengok kt transkrip saya mohon awal sebelom convo ni die just tulis (status akademik : TAMAT) je. Risau saya ni ANC ke kena scam hahaha

Tanpa Nama berkata...

Apa perlu buat bila kita dapat p1 ? n sya ada 4 ggl

Tanpa Nama berkata...

Sama dgn kes saya. Awak convo haritu still first class ke?

Tanpa Nama berkata...

Sama mcm case saya. Awak convo dgn first class tak?

Tanpa Nama berkata...

TAK LENGKAP..Research utk final xhantar

Tanpa Nama berkata...

Sbb nk pki selepang Pink

Tanpa Nama berkata...

Yea

Tanpa Nama berkata...

kalau status tkde apa2 anugerah ke ataupun nnti atas pentas ada sebut kita tamat dgn anugerah dekan?

Tanpa Nama berkata...

kalau dlm result sem 5 masa diploma tu tulis TS tkde dapat apa2 anugerah ke ataupun nnti atas pentas ada sebut kita tamat dgn anugerah dekan?

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group