Jumaat, 23 Januari 2015

RM Serai Enterprise Restoran Makanan Laut

Masih lagi dalam mood new year, so aku nak bercerita tentang plan cuti our family yang kepingin nak makan makanan laut sambil ambil feel the breeze. Chewah. Mula2 ada 2 pilihan lokasi; tapi disebabkan satu lagi lokasi tu kami x expert jalannya walaupun skrg dh ada Waze, jadi kami decided pilih Goald Coast untuk makan malam special kami sbb ada brader aku sbg guide.

Bertolak di rumah jam 5.30 petang, perjalanan agak lancar sikit and sesat. Kenapa sesat, hehehe..my brader guna Waze gak and dia x berapa nmpk screen. Apekah? Hahaha..rupa2nya dia ingat restoran yg mana sedap but exact location dia refer Waze. LOL. Sampai je kt area Sepang, kami ada sesak sket terlajak masuk jalan. Akhirnya, aku yg conduct waze tu coz I am Waze expert! Keh!

Nak masuk dlm Goald Coast ni mmg jalan bersimpang siur; x nmpk tanda arah melainkan kereta2 yg berpusu2 kuar masuknk pergi and balik. Misal kata korg x de Waze, ikutlah jalan di mana keta2 byk pgi. Syukur juga ada Waze and aku jadi navigatornya, mmg x sesatlah. Hehehehe.

Sampai kat sana dalam 7.00 hingga 7.30 mlm mcm tu sbb seingat aku, bila smpi nmpk ari nak senja. So, x dptla nak amik gmbr suasana laut. Masa baru smpi tu, Subhanallah, cantiknya tgk ciptaan Allah. Lawa gler keadaan waktu senja. Sorry gmbr tu x tangkap sbb hmmm..En. KAKA klu dh lapar, dia akan meragam mcm bdk2 umur 3 thn.

Kami dpt cari restoran yg abg aku ckp tu. Tak ingat namanya tapi terletak btol2 kt area padang. Sepanjang2 Goald Coast tu, mmg byk restoran and semua nmpk penuh. Tapi, restoran yg abg aku bwk ni paling penuh and dikatakan antara restoran yg paling femes di antara restoran2 lain. Mula2 kami dh beratur dh tapi disebabkan seat sumer penuh and nk beratur amik lauk food panjang gler2, kakak aku protest mkn tmpt lain.

Actually, masa nak mencari restoran femes tadi, aku dh terpandang satu restoran yg boleh tahan ramai and merupakan satu2nya restoran yg betul2 menghadap laut. Restoran2 lain termasuk restoran yg femes tadi tumenghadap jalan and kene melintas utk ke laut. Akak akupun memang dh berkenan dgn restoran tu and aku terus je setuju dgn plan dia. Inilah restoran tu: 

http://hiddyasri.blogspot.com

Masa sampai restoran ni, dh kul 8.00 tak silap. Smpi2 terus pilih seafood. Nak pilih seafood, korg kene melintas jalan. Kahkahkah. Tempat duduknya di seberang jalan, menghadap laut. Ala, bukan besau na jalannyapun. Aku siap snap gmbr ni takut lupa. Yela, mana tau bila dtg lagi..ada byk plak restoran btol2 ngadap laut. Klu x ingat plak, bole calling2 h/p taukey tu. 

Yg aku perasan lagi, trend restoran2 kt area sini diorg wat sistem booking by call ke apa tah sebabnya bila kami sampai and nak duduk, waiter dia akan pantau or halang duduk di certain seats. Rupa2nya dh ada org booking. Kalau dh ramai sgt customer, diorg suruh pilih seafood dulu, baru diberikan seat mana nk duduk.

Kebanyakan harga ikan dikenakan RM45 sekilo macam tu. Pandai2la korg buat calculation sbb takut ada plak yg kene tolong cuci pinggan kt dapur nanti. Area situ nk ke pekan dia jauh sket utk cucuk duit. Nak2 kene lalu lagi jalan2 yg takde tanda arah yg jelas tu. Ditambah plak klu memandu waktu malam, mmg haru!

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

Oh, yea.. disebabkan ramai, kami order satu jag Fresh Orange dan satu jag air kelapa. Antara seafood yang kami pilih adalah terdiri dari ikan, sotong, pepahat dan kerang. Menu yang kami order adalah seperti di bawah:


http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com


Best ke rasa makanan ni? Aku bagi ****. Mula2 takut gak kalau tak sedap. Bila dah masuk perut, ternyata aku puas ati dengan masakan diorg. Sedap. Sotong goreng tepung tu, order 2x kot. Nmpk je mcm tu. Walaupun korg tgk lauk ktorg ni byk didominasi warna merah, tapi rasa mmg lain2. Bukan semua masak sambal biasa je. Nasi mmg byk gler. Best!

Air buah fresh orange yg kami order tadi mmg rasa patinya. Pekat. Mmg tak kedekut fresh orange. Tak tawar and tak manis sangat. Sedap dekat tekak. Air kelapa  tu pun sama. Sedap. Diorg tak tambah air kosong ke apa. Yg tmbh sedap, isi kelapa mmg banyak. Ini barula btol2 nak meniaga. Air kelapa tu pun kami minta refill lagi. Pastu tak abis. Aku n Kak Long mengabiskannya tapi isi dia, dh mmg tak bole masuk perut dh sbb terlalu kenyang.

Best ke service diorg? Mmg best. Mula2 mcm annoying sebab sampai2 tak bole duduk kt tmpt yg kosong disebabkan dh ada booking. Aku rasa annoying bukan apa, tak ada tanda ke apa kt meja tu. Aku harap diorg improve benda ni. Service amik order mmg cepat. Menu sampaipun cepat walaupun korg rasa byk gler korg order and mesti smpi lmbt.

Best ke kebersihan restoran? Mmg bersih. X de nmpk byk lalat kerumun kt lantai and fresh seafood. Adala  satu dua tapi x de la mcm aku makan kt PD tu. Cuma, tempat duduk (bumbung x de ek) menghadap laut tu mmg ada nyamuk. Pakai suar panjang tau! Itu di luar bidang kuasa pihak restoran la sbb mmg standard la nyamuk suka nak2 guna lampu neon nan romancinta and dekat dgn pokok plak tu. Hehehehe.

Best ke makan depan laut. Emm...mcm mana nak cakap ek? Laut kt Gold Coast tak sama dengan PD kot. X de rasa angin. Malah panas. Ke panas sebab lamupu restoran tu? Aku tak sure la plak. Yang pastinya, angin mmg tak rasa langsung. Aku ada gak jalan sisir pantai tu. X feel the breezelah. Tapi aku mmg enjoy dengan pemandangan Gold Coast.

http://hiddyasri.blogspot.com

http://hiddyasri.blogspot.com

Rasanya part ni paling org nak tau kot - harga makan kat situ. Untuk makan 11 orang and lauk sebanyak yang dinyatakan tadi, jumlahnya adalah bawah RM350. Aku x ingatlah berapa. Lebih kurang macam tu la. Jadi, sediakan duit cukup2. Harga alacarte tak tahulah sbb depends pada berat makanan laut. Tapi price range lauk ada dinyatakan dalam menu.

P/S: Ada review kata restoran ni tak sedap. Aku and family rasa sedap jek. Nak2 mak aku pandai masak. Susah btol dia nk puji masakan luar melainkan btol2 sedap.

Tiada ulasan:

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group