Jumaat, 20 Januari 2012

Belum Terlambat Lagi Wei..

Just nak bagitau walau apapun yang kita lakukan, belom terlambat untuk kita berubah demi kebaikan kita. Yea, aku faham sekarang dah 20 Januari 2012, ada yang kata.."Bila la ko nak kotakan azam ko tu? Dh masuk akhir bulan Januari dah ni!". Hehhehe...

Belum terlambat untuk berubah..Walaupun aku berazam masa malam 1 Januari 2012 hari tu, aku lakukan segala azam aku untuk berubah ke arah kebaikan secara perlahan2..Bukan secara drastik. Sebagai manusia yang boleh disamakan dengan buluh, nak lentur perubahan pada diri tu memang melalui jalan sukar. Faham2 je la, buluh kalau nak lentur, tak ke sakit tangan ko nanti? Lainla kalau kau rebung diasuh dari kecil dengan sebaiknya..Bukanla aku nak cakap, parents aku tak asuh aku dengan betol ek, maksud aku..segala apa yang diajarkan, kalau kita tak tanamkan pada diri sendiri tak akan menjadi. Cakapla 10x pun nak berubah, tapi tetap tak boleh berubah kerana diri sendiri tak ready @ dah tanam dalam minda. X BOLEH..

Kita kene usaha untuk berubah! Itu perlu.. Macam belajar, kalau kita berusaha bersungguh2, mesti dapat kejayaan punya..Inysaallah...dengan izin Allah juga yea! Dalam usaha untuk berubah kita mesti commit apa yang kita lakukan itu. Mula2 memang terasa janggal tetapi bila dah lama2 practise, kita akan terbiasa and boleh jadi routine.

Aku sendiri akui, aku nak buang perangai merungut..Merungut aku bukanlah tahap kronik mcm  mengomel setiap apa yang kita dapat samada baik atau buruk tau! Rungutan aku terjadi bila aku penat dan tertekan aje. Haaaiissshh...Mula2 memang susah, tapi bila sycho diri, mcm ayat ni, "Engkau ingat engkau sorang yang penat? Dia tak penat? Kt opis bukan kau buat apa2pun. Main Tagged je.." Aku mula terasa betapa kerdilnya diri. Bila kita rasa diri kita susah, kita kene beringat ada orang yang lagi susah dari kita. Bila kita ingat kita penat, kita kene ingat ada orang lain yang lagi penat dari kita..dan orang tu tak tunjuk langsung kepenatannya! Bersyukurlah seadanya, buatalah semampunya dan berserahlah kepadaNya agar dipermudahkan jalan untuk memperbaiki diri dan mencari diri yang baru!!!

 Inat, kalau asyik nak merungut saja, sampai bila2pun tak berubah. Setiap apa yang diazamkan harus ditunjukkan melalui perbuatan, bukan percakapan kosong saje!!

Tiada ulasan:

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group