Khamis, 9 Jun 2011

Bersungguh-sungguh atau Mengipas?!?!?!

Isu panas..panas..mengipas . Apa pendapat korang tentang mengipas? Panas? Sebab ari panas? Atau sebab orang yang suka mengipas tu BIKIN PANAS jek? Bagaimana plak dengan usaha yang bersungguh-gungguh? Tak seronok bersungguh-sungguh sbb nak mencapai kejayaan tu amik masa? Bagi aku, 2 perkara ni bergantung kepada niat kita sendiri. Kalau kita dok mendengar bisikan syaitan mengatakan, "Adoi...lambatla nak naik pangkat, ko bodekla si polan tu..Bagi dia pegang-pegang sikit, dedah2 sikit, dlm tahun ni gak ko dapat naik pangkat.". Dah namanya manusia, kita sering mengabaikan apa yang sepatutnya kita dengar seperti terjemahan surah Al-Humazah (ayat 1-9):-  

Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji,
Yang mengumpulkan harta dan berulang-ulang menghitung kekayaannya;
Ia menyangka bahawa hartanya itu dapat mengekalkannya (dalam dunia ini)!
Tidak! Sesungguhnya dia akan dicampakkan ke dalam "Al-Hutamah".
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia "Al-Hutamah" itu?
(Al-Hutamah) ialah api Allah yang dinyalakan (dengan perintahNya), -
Yang naik menjulang ke hati;
Sesungguhnnya api neraka itu ditutup rapat atas mereka.
(Mereka terikat di situ) pada batang-batang palang yang melintang panjang.


Apa yang ingin aku persoalkan ialah, "Seronokkah kamu mengipas wahai si polan untuk mendapatkan apa yang kamu inginkan dengan cepat?". Cuba bayangkan situasi ini. Seorang female student ingin mendapat A setelah diterima masuk di sebuah IPTA. Akibat culture shock, si student ni seakan terlupa tanggungjawabnya terhadap pelajaran. Periksa semakin dekat dan dia masih terleka dengan kehidupan warna-warni sebagai remaja. Jadi, sbg ending storynya dia pegi kt pensyarah, mengatal2 sket and...pllluummmpp (kalau yg melayanla)...terjadilah benda tak sepatutnya..Slps result keluar...tup tup tup..lecturer tak bole tlg..Alahai nasib si polan...teraib sudah..apa yg dihajati tak dapat langsung. Jadi perbuatan ni mmg MERUGIKAN. Rugi masa and definately tak berbaloi..
Adohh..Pok Nik panas ni.
Gmbr ni sekadar hiasan dr Google Images

Bagi aku, berusaha bersungguh-sungguh adalah jalan yang terbaik walaupun kita terpaksa bertatih untuk memperolehi kejayaan atau pencapaian yang diidamkan. SEBABNYA? Aku rasa apa-apa yang dilakukan tak kira samada kita di alam pembelajaran, pekerjaan atau melakukan apa2 rutin seharian, kepuasan yang kita perolehi dari usaha kita yang bersungguh-sungguh itu dapat memberikan kepuasan maksimum. Itu bagi akula..Selain dari tu, aku rasa bila kita berusaha, kita tau akan penat jerih dan susah payah yang kita lakukan. Kita pandai nak manage masa, displin, menghargai orang lain dsbnya. Nmpk mcm merugikan masa untuk mencapai cita-cita, tetapi disebabkan sudah berusaha bersungguh-sungguh, masa yang digunakan telahpun dimanfaatkan ke jalan yang sebaiknya..So, apa pilihan korang?

MENGIPAS dan BERUSAHA? Jawapan aku, tentulah boleh..tetapi mengipas kepada ke arah yang baik seperti berdisplin, menunjukkan usaha yang gigih, rajin, etc..Janganla korang berusaha lebih2, pastu korang mengipas dengan bagi rasuah kt bos ke, membuat aksi terlampau ke..Bende tu jadi mcm SIA-SIA. Ada paham?

Kesimpulannya, kita diberi banyak pilihan dalam kehidupan. Pilihlah PILIHAN YANG TERBAIK. Masing2 sudah besar dan matang, pasti dapat membezakan yang zahir dan batil..chewah...Poyo suda..Timbang pilihan betul2 agar tak menyesal kemudian hari, ok?

Tiada ulasan:

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group