Selasa, 14 Jun 2011

Salahkah berjerawat?

Jerawat..jerawat..Selama 27 tahun aku hidup, 17 tahun darinya aku dibelenggu masalah muka berjerawat. Jerawat aku plak tak jerawat mcm org lain, org lain muka berjerawat bila bulan dah mengambang..Jerawat kat muka aku ni plak bila bulan mengambang ke tak, tetap maintain ada without fail! Kekadang, aku memang jealous dengan org yg kulitnya flawless; putih gebu kemerah-merahan, berdahi licin, bila pakai make up, nampak smooth jek cantik...and..kalau tak pakai make up lagi cantik..

Sakit ati?
Memang sakit ati..tapi lama2 aku get used to it. CUMA, org yg melihat pula rasa mcm sakit hati dengan jerawat aku. Pelikkan? Kenapa aku ckp mcm tu? Contohnya, suami aku..pantang betul tgk jerawat aku masak..Geram bertul dia nak memicitnya. Percaya atau tak, aku mmg tak suka picit jerawat. Melainkan aku rasa jerawat aku tu mengganggu betul hidup aku. Contohnya, bila jerawat tumbuh betul2 atas idung.

Pergila berubat..
Ni lagi satu ayat bikin panas..Nak salahkan org yg menanya, mcm tak patut plak..Sebabnya, tak semua org tau yang aku dh puas berubat untuk menghilangkan jerawat. Yelah, tak kan nak canang bagitau plak..Apa product yang aku dah pakai? Produk buatan Malaysia? Mcm S*****u T****i, S**i A*u, Sabun S**u K****g, Minyak K****a D**a, ..banyak lagi..tak ingat, malah ada yg dh dihentikan jualannya. Produk Indon? Kalau setakat M*****a R**u, T*******k, T***s, aku dh pernah cuba dh..itupun byk lagi nama yg aku x ingat..Produk luar negara? O*y, S******o, D*****n T, D****r S******n..mcm2 lagilah..termasuk yg selalu keluar kt tv..Alah as seen on tv..Ada yg elok, tapi sbb tak mampu, aku terpaksa stop..Ada plak tu, elok, tapi tak boleh berhenti, kalau berhenti, naik blk..Ada gak produk yang bila aku pakai, x ada apa2 perubahanpon..hehehehe..dan paling teruk, bila aku pakai, muka aku lagi banyak jerawat...Arrrrggghhh...

Hiiiiii...ko ni byak jerawatla..
Apa perasaan korang? Kenapa? Perlu ke nak memalukan org sampai mcm tu sekali?..Aku ni jenis mls nak layan & slumber. Tapi, kalau dh ari2 lalu & komen jerawat aku, rasa2 aku tak hangin ke? Aku pernah alami situasi ni masa aku bekerja di agensi kerajaan. Bukan nak burukkan sesiapa, tapi org2 gomen ni mmg byk mulut longkang..Bukan org byk jerawat je yg jadi mangsa Si Dia..org yg gemukpun jadi sasaran. Tak sesuai betul dengan tagline, "Budi Bahasa Budaya Kita'.

Itu tak boleh, ini tak boleh..Mengada-ngada..
Mengada2 kau kata aku? Aku bukan sengaja..Kekadang, ada org sound aku mcm tu.. Sbbnya, aku tak boleh kena panas, terus jerawat aku masak. Sama gak kalau kena abuk..dulu aku pernah buat kerja yg involve dgn abuk..blk umah, muka gatal2 and esok..selamatlah tumbuh jerawat..Hubby & Family aku faham bende ni. Org luar je tak tau.. Selain tu, ada beberapa produk yg x sesuai dgn aku. Mcm ada beberapa make-up brand yg aku tak boleh pakai.. Kalau pakai, banyak jerawatla timbul..

Jerawat itu baik..
Akhirnya, aku redha dengan jerawat ni..Kalau ditakdirkan Allah, jerawat aku sembuh, Alhamdulillah..Kalau ditakdirkan begini, redha je la..Lama2, you'll get used to it.. Tapi, aku bersyukur..Kkdg, dtg org yg mukanya flawless & x berjerawat, tegur aku, "Bestla muka U ada jerawat. Org yg berjerawat, awek muda sbb muka U byk process minyak. X mcm I, kulit I kering. Bila berusia, kulit nmpk dh tua..". Oooo...mcm tu plak.. So, kesimpulannya, berjerawat @ tak..Ada kelebihan masing2. Kkdg aku pikir apa, muka aku berjerawatpun, sekurang2nya aku dh kawen........;)

Tiada ulasan:

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group