Jumaat, 14 Februari 2014

Buasir? Ada Penyelesaiannya..

Aku pernah ceritakan, yang aku pernah menghadapi masalah sembelit pada entry yang lalu. And sampai satu tahap, menjadi buasir. Alhamdulillah sudah pulih sepenuhnya. Thn lepas, aku ingat buasir ni dtg menyerang lagi, bila pgi buat pemeriksaan doctor, dia hairan kerana aku memang tidak mempunyai masalah tersebut. Walhal dlm rekod pemeriksaan terdahulu, aku mmg disahkan menghidap buasir.

Sebenarnya, selain menjaga makan, minum dan mengikut regim perubatan yang diberikan doctor, aku juga mencari alternative lain untuk pulih. So, entry kali ini..aku sharekan amalan yang aku lakukan sehingga doctor sendiri mengesahkan aku tiada masalah buasir. Antaranya ialah:  
www.mudah.my
Ubat Gigi Cenkudu
Produk ni recommended by husband's friends. Dia mengalami masalah buasir yg serius sehingga doctor menetapkan tarikh pembedahan membuang buasir. Cuba untuk mengelakkan pembedahan, dia terjumpa produk ini di pasaran. Setelah menggunakannya, buasir tersebut mengecut menyebabkan doctor membatalkan operasi pembedahan. Dia juga turut menyarankan produk ini kpd seorang lagi kwn suami yg turut mengalami masalah yang s ama. Aku turut mencuba. Memang betul, masalah buasir hilang.

Jiruskan dengan air panas
Aku juga rajin cebok (jirus) air panas kt bahagian d***r setiap hari. Selalunya pada waktu mandi pagi and malam sebelum apply ubat cengkudu tu. Air tu janganlah panas sangat atau suam sangat. Ikut ketahanan badan masing2 la. Mak aku juga pesan, letak sedikit garam pada air panas tu. Tapi, klu korg rasa letak garam buat buasir tersebut pedih, better x perlu letak garam.

2 amalan ni memang aku x miss buat. Aku juga ada mention tadi mengenai penjagaan makan & minum. Itu korg boleh refer tips mengatasi masalah sembelit pada entry aku yang dulu. Semoga dengan perkongsian ini, aku dapat membantu mereka2 yang pernah menghadapi masalah ni. Kalau diikutkan, mmg malu betul untuk dikongsikan, tetapi untuk kebaikan bersama, aku buang jauh rasa malu tu. Huhuhuhu.. Sekian.
 

Tiada ulasan:

Weight Loss Center - Your Online Weight Loss Support Group